Ronkende motoren, een blazende airco of het tik-tik-tik van een heipaal. In elke gemeente is geluid, maar Nieuwegein is er in een nieuw actieplan extra mee bezig. Er komen steeds meer inwoners bij en dus neemt het geluid ook toe. Niet goed voor de gezondheid, weet de gemeente. “Dit nemen we heel serieus.”
Toegegeven, Nieuwegein heeft qua geluid niet het meeste geluk. De gemeente ligt tussen twee snelwegen ingeklemd, er staat veel verkeer op de eigen wegen en: inwoners zijn op zijn zachts gezegd gewend geraakt aan het geluid van heipalen. “We zijn een groeiende stad”, legt wethouder Marieke Schouten uit. “Met die groei komt er ook meer geluid. Daar moeten we wat mee, vinden we.”
En dat vindt niet alleen Nieuwegein zelf. Elke gemeente moet met het ‘vraagstuk geluid’ aan de slag. De Europese Unie en de Wereldgezondheidsorganisatie hebben richtlijnen gemaakt met hoeveel geluid acceptabel is. Boven de 55 decibel (dat is ongeveer een luide afzuigkap), kan in theorie gevaarlijk zijn. “Als je continu zoveel geluid hoort, kan het effect hebben op je gezondheid. Je kunt er slechter van gaan slapen. Je bloeddruk kan omhoog gaan, je kunt er hartproblemen van krijgen. Niet goed, dus.”
Nog geen stil asfalt
Bijna de helft van de woningen in Nieuwegein hoort ’te veel’. Oftewel: inwoners hebben er misschien niet altijd last van, maar er is om hen heen wel te hard geluid. Dat komt in bijna alle gevallen door de gemeentelijke wegen. “Het is druk op die wegen. En doordat we nog geen stil asfalt hebben, valt de drukte in geluid extra op.” Stil asfalt is speciaal ontworpen om het verkeersgeluid te verminderen.
Langzamer rijden
Nieuwegein somt in het actieplan op wat ze mogelijk aan het geluid gaat doen. Bouwers weten bijvoorbeeld dat ze geluidschermen moeten plaatsen en voor degelijke isolatie van nieuwe woningen moeten zorgen. Neem je een warmtepomp, dan wil de gemeente dat je die fatsoenlijk laat installeren en let op hoeveel geluid die produceert. Ook gaat de snelheid misschien omlaag op de ‘knelpunt-wegen’, waar nu veel geluid is. Daar wordt nu nog 50 kilometer per uur gereden, maar die gaat dus mogelijk naar 30.
‘Stille wegen’
De gemeente kijkt daarnaast naar ‘stille wegen’. “Stil asfalt moet ervoor zorgen dat je de herrie minder hoort. Dat het wordt gedempt”, aldus de wethouder. “Maar we hopen ook dat inwoners de fiets pakken. Of ergens lopend naartoe gaan. Zodat het in de toekomst ietsjes stiller wordt. Dat zou voor ieders gezondheid fijn zijn.”
Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht
Inderdaad, Nieuwegein is er altijd heel veel geluid en herrie, vooral door verkeer (handhaving op teveel geluid producerende auto’s en motoren zou al veel schelen). Maar met beleid van hopen schiet het niet op natuurlijk. Afdwingen moet je dat: wegen afsluiten en alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk maken. Met de auto moet je gewoon verplicht omrijden.
En verder: hoe moeilijk kan het zijn om heien voor 8 uur ’s morgens te verbieden. Waarom moet de halve stad om 7 uur massaal wakker geheid worden?